Biar Diri Mencintai

Assalamualaikum Semua...

Untuk entry kali ni nak citer sikit pasal cintan-cintun nih.
Soal perasaan ni memang selalu jadi bual bicara dan persoalan dikalangan anak remaja dan juga belia.
Ramai yang bertanyakan tentang hukum bercinta melalui pandangan syarak.
Sebenarnya,bercinta itu tidak salah langsung melalui pandangan syarak kerana ALLAH SWT sendiri yang menciptakan perassan tersebut.
Dan perasaan cinta itu sebenarnya satu nikmat yang Dia anugerahkan kepada hamba-hambanya supaya dapat merasai perasaan kasih dan sayang.
Yang menjadikan bercinta ini HARAM ialah apabila Si Pencinta itu melanggar batas-batas pergaulan antara Ajnabi (orang yang boleh dinikahi).

Rasanya anda mungkin pernah bercinta,dan pernah putus cinta.
Bagi yang tengah bercinta,mungkin mereka bahagia sekarang,tetapi bagi yang tengah menanggung derita merindu orang yang disayangi tatkala diri ini tidak lagi dihargai??Bagaimana pula?? Sakit, terseksa, malu, sedih dan berbagai lagi perasaan datang bercampur baur bagi anda yang mengalami dugaan putus cinta ni.

Dalam entry "Biar Diri Mencintai" ni, saya ingin menyampaikan satu nasihat khas buat anda yang sedang ditinggalkan. Anda tahu apa makna IKHLAS?? Ikhlas itu adalah satu perasaan yang terbit di dalam hati yang mana perasaan itu tidak menghiraukan apa-apa balasan. Dalam bercinta, ikhlas itu adalah yang terpenting...kerana ikhlas itu membuktikan bahawa perasaan kita ini bukan dibuat-buat. Bagaimana ingin ikhlas?? Senang saja, konsepnya...kita perlu yakin bahawa perasaan cinta kita terhadap dirinya adalah anugerah Allah SWT, tetapi Allah tidak ciptakan balasan untuk perasaan kita ini kerana Dia merancang sesuatu. Oleh itu, cukuplah bagi kita perasaan kita ini dan jangan memaksa Si Dia untuk menerima kita. Dan jangan pula kita berasa lemah, kerana yakinlah...Allah wujudkan perasaan cinta dalam hati kita ini sebenarnya khas buat Si Dia. Bukan untuk diri kita, tetapi untuk dirinya yang kita cintai. Allah SWT ingin kita terus menyayanginya supaya dalam diam...Kita sentiasa BERDOA untuknya, supaya dalam diam...Kita sentiasa MENGINGATINYA, supaya dalam diam...Kita sentiasa MENCINTAINYA.

Kerana sekiranya dia kesusahan...adanya doa kita bersamanya.
Kerana sekiranya dia kesepian....adanya kita yang sentiasa mengingatinya.
Kerana sekiranya dia terluka....adanya cinta kita untuk dirinya.




Written by

0 comments:

Note: only a member of this blog may post a comment.